تعیین بهینه ظرفیت و مکان ایستگاه های شارژ خودروهای برقی با درنظر گرفتن برنامه های پاسخگویی بار

تعیین بهینه ظرفیت و مکان ایستگاه های شارژ خودروهای برقی با درنظر گرفتن برنامه های پاسخگویی بار


تعیین بهینه ظرفیت و مکان ایستگاه های شارژ خودروهای برقی با درنظر گرفتن برنامه های پاسخگویی بار

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: تعیین بهینه ظرفیت و مکان ایستگاه های شارژ خودروهای برقی با درنظر گرفتن برنامه های پاسخگویی بار

ارائه دهنده: Provider: فرهاد بشیری - رشته برق

اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محمد حسن مرادی

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر علیرضا حاتمی شریف آبادی - دکتر محسن حسن بابای نوزادیان

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1402.7.3 ساعت 16

مکان ارائه: Place of presentation: سمینار 2

چکیده: Abstract: در آینده نزدیک با افزایش تعداد خودروهای برقی در کشور نیاز به ایجاد ایستگاههای شارژ سریع بسیار بالا خواهد رفت و از آنجا که این ایستگاههای شارژ توان بالایی از شبکه دریافت میکنند میبایستی جهت انتخاب محل و ظرفیت آنها برنامهریزی دقیق صورت گیرد. در این پایان نامه عواملی همچون هزینه سرمایهگذاری،هزینه اتصال ،هزینه تلفات شبکه ،هزینه تلفات خودروهای برقی وبرنامه های پاسخگویی بار به عنوان عوامل تشویق و جریمه ، جهت مکانیابی ایستگاههای شارژ بررسی شد و مشخص شد که اعمال برنامه های پاسخگویی بار میتواند تلفات الکتریکی ناشی از شارژ خودروهای برقی را کاهش دهد و از این رو در کاهش هزینه کلی بسیار مفید میباشد . از طرف دیگر ایجاد ایستگاههای شارژ در جایگاههای سوخت نیز بررسی شد .هرچند که این جایگاهها دارای زیرساختهای لازم جهت اجرای ایستگاههای شارژ هستند اما عواملی همچون :توان شبکه بالا دست ، سطح توان تجهیزات الکتیکی جایگاههای سوخت و ... در اجرای ایستگاه شارژ از اهمیت بالایی برخوردار است . چراکه سطح توان تجهیزات الکتریکی بیش از نیمی از جایگاههای عرضه سوخت در کشور مناسب برای اجرای ایستگاه شارژ نیست و نیاز به ارتقا دارند .و در بسیاری از موارد که جایگاه سوخت در قسمت پر باری منطقه وجود دارد ممکن است افزایش توان از شبکه بالادست نیز وجود نداشته باشد. برای این منظور ،روش اجرای واحدهای ذخیره انرژی در جایگاههای سی ان جی پیشنهاد شد که در زمان خاموشی کمپرسور سی ان جی، این واحدها شارژ شده و در زمان پیک بار یا فعالیت جایگاه سی ان جی، از این واحدهای ذخیره انرژی جهت شارژ خودروهای برقی استفاده شود .و در نهایت مشخص شد که میتوان با یک برنامه ریزی دقیق از امکانات جایگاههای سوخت جهت کاهش هزینه های کلی و همچنین کاهش تلفات شبکه استفاده کرد

فایل: ّFile: