ارزیابی عملکرد نمایندگی های فروش شرکت نوشیدنی در غرب کشور بر اساس مدل تحلیل پوششی داده ها

ارزیابی عملکرد نمایندگی های فروش شرکت نوشیدنی در غرب کشور بر اساس مدل تحلیل پوششی داده ها


ارزیابی عملکرد نمایندگی های فروش شرکت نوشیدنی در غرب کشور بر اساس مدل تحلیل پوششی داده ها

نوع: Type: پایان نامه

مقطع: Segment: کارشناسی ارشد

عنوان: Title: ارزیابی عملکرد نمایندگی های فروش شرکت نوشیدنی در غرب کشور بر اساس مدل تحلیل پوششی داده ها

ارائه دهنده: Provider: سید مجید حسینی کریم صنایع

اساتید راهنما: Supervisors: جناب دکتر امیر سامان خیرخواه قه

اساتید مشاور: Advisory Professors:

اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: خانم دکتر پروانه سموئی و خانم دکتر نفیسه سلیمانی

زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: چهارشنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۰ ( ساعت 8 )

مکان ارائه: Place of presentation: سایت مجازی اتاق 6

چکیده: Abstract: دنیای فروش هر روز پیچیده تر و پر رقابت تر می شود، این موضوع باعث شده که بحث عملکرد فروش یکی از مباحث داغ این حوزه باشد بویژه در فروش سازمانی این موضوع بسیار مهم تر است. عوامل بسیار زیادی بر عملکرد فروش تاثیر می گذارند که برای بهبود فروش سازمان باید مدیریت شوند. با توجه به اهمیت عملکرد نمایندگی های فروش و تاثیر آن بر موفقیت شرکت ها و سازمان های مختلف، هدف مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد نمایندگی های فروش شرکت نوشیدنی در غرب کشور بر اساس مدل تحلیل پوششی داده ها می باشد. برای اجرای این مطالعه از روش تحلیل پوششی داده ها استفاده شد. داده های مطالعه از سیستم اطلاعاتی دفتر سرپرستی نمایندگان غرب و شمال غرب شرکت نوشیدنی در همدان استخراج گردید. این دفتر سرپرستی 25 نمایندگی فروش را تحت پوشش خود داردکه 5 نمایندگی به دلیل نداشتن معیارهای ورود از مطالعه حذف شدند و پژوهش با بررسی و مطالعه 20 نمایندگی اجرا گردید. ورودی های مدل در مطالعه حاضر شامل جمعیت ساکن در منطقه تحت پوشش نمایندگی، آب و هوای منطقه تحت پوشش نمایندگی ، تیم فروش و امکانات نمایندگی، تنوع فروش و حقوق و دستمزد پرسنل شاغل در نمایندگی بود. خروجی های مدل نیز شامل فروش 6 ماهه اول، دوم و سالانه نمایندگی ها در سال 1398 و تعداد جذب عاملیت جدید توسط نمایندگی ها بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزار GAMS استفاده گردید. نتایج مطالعه نشان دهنده آن است که از بین 20 نمایندگی مورد مطالعه 10 نمایندگی کارا هستند و سایر نمایندگی ها غیرکارا می باشند. از طرف دیگر نتایج نشان دهنده آن است که بهترین ورودی ها الزاما منجر به بالاترین میزان فروش و کارایی بالاتر نخواهد شد. به طور مثال نمایندگی ساوه با وجود داشتن جمعیت تحت پوشش کمتر نسبت دیگر نمایندگان مورد مطالعه از لحاظ کارایی یعنی میزان خروجی نسبت به منابع ورودی بالاترین کارایی را دارد. در نهایت رتبه بندی نمایندگی های فروش نشان داد که بالاترین رتبه کارایی مربوط به نمایندگی ساوه با ضریب کارایی 1.65 و پایین ترین رتبه کارایی مربوط به نمایندگی تبریز با ضریب نمره کارایی 0.79 می باشد. در این تحقیق با رویکرد تحلیل پوششی داده ها عملکرد فروش فروشندگان بر اساس شاخص های کلیدی عملکرد فروش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که معیارهای مختلف تاثیرات متفاوتی بر میزان فروش شرکت دارند. از اینرو برای بررسی عملکرد نمایندگان فروش باید همه این معیارها را در نظر گرفته شود و برای دستیابی به تحلیل درست از عملکرد این نمایندگی ها باید تاثیر معیارهای عملکرد بر یکدیگر را نیز مورد نظر قرار گیرد.

فایل: ّFile: