مدلسازی و حل مسئله مسیریابی همکارانه وسایل نقلیه تغذیه کننده در زمان واقعی
مدلسازی و حل مسئله مسیریابی همکارانه وسایل نقلیه تغذیه کننده در زمان واقعی
مدلسازی و حل مسئله مسیریابی همکارانه وسایل نقلیه تغذیه کننده در زمان واقعی
نوع: Type: رساله
مقطع: Segment: دکتری
عنوان: Title: مدلسازی و حل مسئله مسیریابی همکارانه وسایل نقلیه تغذیه کننده در زمان واقعی
ارائه دهنده: Provider: مرتضی صالحی سربیژن - مهندسی صنایع
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر جواد بهنامیان
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر امیر سامان خیرخواه، دکتر مصطفی زندیه، دکتر علی حسین زاده کاشان
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: یک شنبه 22 آبان 1401 ساعت 11
مکان ارائه: Place of presentation: دانشکده فنی و مهندسی
چکیده: Abstract: در مسئلهی مسیریابی وسیلهی نقلیه در زمان واقعی درخواستهای مشتریان بهصورت پویا در طی اجرای مسیر ظاهر میشوند. با توجه به رقابت میان شرکتها و اینکه حملونقل بهعنوان یکی از خدمات ضروری در خدمات شهری بهحساب میآید، نحوهی خدمترسانی به درخواستهای جدید چالش مهمی برای واحد تدارکات بهحساب میآید. رشد شهرنشینی، درخواست خدمات تحویل سریع، انعطافپذیر، قابلاعتماد و کمهزینه توسط مشتریان چالش دیگر برای توزیع کالا بهخصوص در مناطق شهری هست. به دنبال آن با افزایش تقاضا و بهتبع آن افزایش وسایل نقلیه بهمنظور جابه¬جایی کالاها موجب تراکم و ازدحام در شبکه¬های حملونقل شهری، آلودگی هوا، اتلاف وقتهای طولانی در مسیر سفرهای روزانه افراد، افزایش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و غیره می¬گردد. همچنین در مسئله مسیریابی وسیله نقلیه با توجه به ظرفیت محدود، وسیله نقلیه ممکن است در فواصل معین برای بارگیری مجدد به انبار مرکزی بازگردد. درنتیجه وقتی تقاضای کل مشتریان بسیار بیشتر از ظرفیت خودرو باشد، تعداد سفرهای برگشتی و همچنین هزینه سفر مربوطه بسیار زیاد خواهد بود. ازاینرو برای غلبه بر این چالشها در این رساله مسئله مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده بهعنوان نوع جدیدی از مسئله مسیریابی وسیله نقلیه برای ارائه خدمات سریع در حملونقل شهری ارائه شده است. مسئله مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده برخلاف مسئله مسیریابی وسیله نقلیه، ناوگانی از وسایل نقلیه ناهمگون شامل کامیونها و موتورسیکلتها تشکیلشده است. در این مسئله از مکانیزمی به نام تقاطع استفادهشده است که در آن موتورسیکلتها بهجای برگشت به انبار در نقاط تقاطع با کامیونها پس از بارگیری، حرکت کرده و به مشتریان خدمترسانی میکنند و در انتها به انبار برمیگردند. ازاینرو در این پژوهش مسئلهی مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده چند ناوگانی ارائهشده و جنبههای همکارانه و زمان واقعی در آن توسعه و مدلسازی شدهاند. ابتدا مسئلهی مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده چند ناوگانی با حداقل دو کامیون و دو موتورسیکلت توسعه داده شده است. در این مسئله امکان تنوع نقاط تقاطع موتورسیکلتها با کامیونها وجود دارد. بعد از مدلسازی عدد صحیح مختلط این مسئله، یک الگوریتم ترکیبی بهینهسازی ازدحام ذرات- شبیهسازی تبرید برای این مسئله توسعه داده شده است. همچنین الگوریتم آزادسازی لاگرانژ برای این مسئله ارائه شد. سپس مسئله مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده زمان واقعی در حالتی که درخواستهای مشتریان به شکل پویا ظاهر میشوند، مدلسازی و حل گردیده است. بعد از مدلسازی این مسئله به شکل برنامهریزی عدد صحیح مختلط، الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات با پویایی در ضریب اینرسی برای حل مسئله پیشنهاد شده است. مسئلهی دیگر توسعه دادهشده در این پژوهش، ترکیب مسئله مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده با پنجره زمانی انعطافپذیر و استراتژی همکارانه در میان انبارهاست. مسئلهی مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده همکارانه بهعنوان مدل برنامهریزی ریاضی عدد صحیح مختلط دو هدفه جهت حداقل کردن هزینههای عملیاتی و حداکثر کردن رضایت مشتری فرمولبندی شده است. جهت اعتبار سنجی مدل پیشنهادی از رویکرد اپسیلون محدودیت تطبیقی برای نمونههای با اندازه کوچک استفادهشده است. همچنین برای نمونههای با اندازه بزرگ، الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات چند هدفه با استراتژیهای یادگیری تطبیقی و پویایی در ضریب اینرسی توسعه داده شده است. در انتها مسئلهی مسیریابی وسیله نقلیه تغذیهکننده همکارانه در زمان واقعی با پنجرهی زمانی انعطافپذیر مدلسازی شده و مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط پیشنهادی با حلکننده سیپلکس با استفاده از رویکرد اپسیلون محدودیت تطبیقی حلشده است. با توجه به پیچیدگی مسئله، الگوریتمهای بهینهسازی ازدحام ذرات چند هدفه و الگوریتمهای بهینهسازی ازدحام ذرات چند هدفه – جستجوی همسایگی متغیر توسعه دادهشده است. درنهایت از روش AHP-TOPSIS برای تحلیل و اولویتبندی الگوریتمها استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشان از عملکرد بهتر الگوریتم MOPSO-VNS در دو حالت ایستا و پویا در نمونههای کوچک و بزرگ است.
به اطلاع متقاضیان دکترای سال تحصیلی 1404-1403 رشته های مهندسی (مکانیک - کامپیوتر - برق - مواد - عمران - صنایع) دانشگاه بوعلی سینا می رساند، فهرست اساتید پذیرنده دانشکده مهندسی...
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...