The modeling and solving of collaborative real-time feeder vehicle routing problem
The modeling and solving of collaborative real-time feeder vehicle routing problem
The modeling and solving of collaborative real-time feeder vehicle routing problem
نوع: Type: thesis
مقطع: Segment: PHD
عنوان: Title: The modeling and solving of collaborative real-time feeder vehicle routing problem
ارائه دهنده: Provider: Morteza Salehi Sarbijan
اساتید راهنما: Supervisors: DR. Javad Behnamian
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: Amir Saman Kheirkhah, Mostafa Zandieh, َAli Husseinzadeh Kashan
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 2022
مکان ارائه: Place of presentation: Engineering Department
چکیده: Abstract: In real-time vehicle routing problems (VRPs), customer requests are identified over the time horizon of operations without previous knowledge. Transportation has become a vital service due to increased competition among businesses. In this regard, serving new requests is one of the major challenges of logistics units. Today, with the development of urbanism and technology, customers demand fast, flexible, and reliable delivery services at a low cost in a day or even hours. As a result, there is an increase in demand and, consequently, an increase in vehicles for the movement of goods and people, which, along with some other issues, causes congestion in urban transport networks. Also, in the VRP, vehicles' limited capacity forces them to return to the central depot on a regular basis to reload. Therefore, the travel costs and the number of return trips will increase if the customer demand considerably exceeds the vehicle capacity. To overcome these challenges, in this thesis, the feeder vehicle routing problem (FVRP) is presented as a new type of VRP to provide fast services in urban transportation. Unlike VRP, FVRP, consists of a fleet of heterogeneous vehicles, including trucks and motorcycles. In this issue, a mechanism called joint mechanism is used in which motorcycles, instead of returning to the depot, move and visit customers at joint points with trucks after loading and finally return to the depot. Therefore, in this research, the multi-fleet FVRP is presented, followed by developing and modeling its real-time and collaborative aspects. First, the multi-fleet FVRP with at least two trucks and motorcycles is developed. In this problem, there might be various joint points between motorcycles and trucks. After modeling this problem as a mixed-integer linear programming model, a particle swarm optimization algorithm, as well as a hybrid of particle swarm optimization-simulated annealing (PSO-SA) algorithm, is developed. Also, a Lagrangian relaxation method is presented for this problem.Then, the real-time feeder vehicle routing problem (RTFVRP) is modeled and solved in a situation where customer requests appear dynamically. After modeling this problem in the MILP form, a dynamic inertia weight PSO algorithm is proposed to solve the problem. Another problem developed in this research is the hybrid of FVRP with flexible time windows and collaborative strategy among the depots. The collaborative FVRP is formulated as a bi-objective MILP to minimize operating costs and maximize customer satisfaction. The proposed model was validated by applying the augmented epsilon constraint (AEC) method for the small-sized instances. Also, for large-sized instances, a multi-objective particle swarm optimization (MOPSO) algorithm is developed with adaptive learning strategies and dynamics in the inertia coefficient. Finally, the real-time collaborative feeder vehicle routing problem is modeled with a flexible time window. The proposed MILP model is solved with a CPLEX mathematical programming solver using the AEC. Also, Also, multi-objective particle swarm optimization (MOPSO) and MOPSO-variable neighborhood search (MOPSO-VNS) were developed regarding the complexity of the problem. Finally, in addition to statistical analysis, the AHP-TOPSIS method is employed to analyze and prioritize algorithms. The obtained results show the better performance of the MOPSO-VNS algorithm in both static and dynamic modes in small and large-size instances.
به اطلاع متقاضیان دکترای سال تحصیلی 1404-1403 رشته های مهندسی (مکانیک - کامپیوتر - برق - مواد - عمران - صنایع) دانشگاه بوعلی سینا می رساند، فهرست اساتید پذیرنده دانشکده مهندسی...
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...