ارائه مدل بهینه سازی ریاضی برای توسعه شبکه راه های برون شهری با درنظرگرفتن محدودیت بودجه و ملاحظات زیست محیطی
ارائه مدل بهینه سازی ریاضی برای توسعه شبکه راه های برون شهری با درنظرگرفتن محدودیت بودجه و ملاحظات زیست محیطی
ارائه مدل بهینه سازی ریاضی برای توسعه شبکه راه های برون شهری با درنظرگرفتن محدودیت بودجه و ملاحظات زیست محیطی
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: ارائه مدل بهینه سازی ریاضی برای توسعه شبکه راه های برون شهری با درنظرگرفتن محدودیت بودجه و ملاحظات زیست محیطی
ارائه دهنده: Provider: مجتبی به سبز - رشته عمران
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محسن بابائی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر جواد طاهری نژاد و دکتر جلال اکبری
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 1402/07/22 ساعت 18
مکان ارائه: Place of presentation: دانشکده فنی و مهندسی، سمینار2 عمران
چکیده: Abstract: توسعه حمل و نقل، یکی از مصادیق و اهرم های توسعه یافتگی کشورها محسوب می گردد. علاوه بر آن که حمل و نقل خود به چهار زیرمجموعه جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی تقسیم بندی می شود، دامنه ی بین رشته ای نسبتاً وسیعی نیز دارد، به نحوی که می تواند رشته های مختلفی را در برگیرد. نحوه اولویت بندی و انتخاب از میان پروژه های تعریف شده (اعم از ساخت راه جدید یا افزایش ظرفیت راه های موجود) جهت اضافه شدن به معابر حمل و نقلی موجود، همواره یکی از دغدغه ها و چالش های تصمیم گیران حوزه مهندسی حمل ونقل (به طور خاص برنامه ریزی حمل و نقل) بوده است. لزوم رعایت سیاست های کلان و همچنین وجود محدودیت هایی چون محدودیت بودجه، بر این موضوع دامن زده است. در این راستا، تاکنون رویکردهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مهم ترین رویکردهای توسعه راه های برون شهری، رویکرد مبتنی بر مسئله طراحی شبکه است. در اغلب موارد، مسئله طراحی شبکه در قالب یک مدل ریاضیاتی دوسطحی ارائه میشود. در سطح بالای مسئله، بهینه یابی پروژه ها و در سطح پایین مسئله، تخصیص ترافیک (انتخاب مسیر کاربران راه) متأثر از پروژه هایی که در سطح بالای مسئله انتخاب شده اند، انجام می شود. البته در این رویکرد، متناسب با نیاز، می توان از سایر رویکردها نیز به صورت ترکیبی استفاده کرد. در پژوهش فعلی رویکرد مسئله طراحی شبکه با لحاظ نمودن شاخص هایی چون زمان سفر کل (به تفکیک مسافری و باری)، هزینه ساخت (در قالب محدودیت بودجه)، مصرف سوخت (به تفکیک بنزین و گازوئیل) و همچنین عرصه های زیست محیطی (مناطق چهارگانه زیست محیطی) به عنوان یک شاخص مهم در خصوص مقابله با تغییرات اقلیم مورد استفاده قرار گرفته اند. مسائل طراحی شبکه در رده مسائل با پیچیدگی حل بسیار زیاد قرار می گیرند. برای نمونه، افزایش تعداد پروژه ها موجب رشد نمایی تعداد ترکیب های پروژه ها (سناریوها) می شود. این امر، از مهم ترین چالش هایی است که بر مسائل طراحی شبکه سایه افکنده است. بنابراین، الگوریتم حل، مهم ترین موردی است که در مسائل طراحی شبکه های حمل و نقلی (علی الخصوص شبکه های بزرگ با تعداد پروژه های نسبتاً زیاد) مستلزم بررسی است. در واقع الگوریتم پیشنهادی باید توانایی آن را داشته باشد که در زمان معقول، جواب های نسبتاً مناسبی را تولید نماید. بر این اساس، در پژوهش فعلی، یک الگوریتم ابتکاری احتمالاتی مبتنی بر اثر حاشیهای (انفرادی) پروژهها پیشنهاد شده است. فرض ساده سازی روند حل در الگوریتم پیشنهادی را می توان این طور بیان نمود که تأثیر پروژه های منتخب در یک سناریو، اگر به صورت مجزا محاسبه و سپس تجمیع گردد با زمانی که به صورت تجمعی محاسبه می شوند، به صورت نسبی، نتیجه ای نزدیک به هم خواهند داشت. برای مثال، ایجاد جوابهایی بر اساس کاهش حاشیهای کل زمان سفر شبکه برای پروژههای انفرادی میتواند راهحلهای نزدیک به بهینه یا در همسایگی آن تولید کند. در این پژوهش، از نرم افزار متلب جهت کدنویسی الگوریتم حل و از نرم افزار پی تی وی ویسوم جهت پیاده سازی شبکه و بررسی کارآیی سناریوهای تولیدشده استفاده شده است. برای برقرای تعامل بین دو نرم افزار نیز از قابلیت مدل شیءِ مؤلفه استفاده شده است. مدل شیءِ مؤلفه، یکی از قابلیت های نرم افزار ویسوم است که امکان ایجاد دسترسی به داده ها و توابع تعریف شده را در سایر برنامه ها فراهم می کند. از آنجا که الگوریتم ابتکاری پیشنهادی، الگوریتمی تصادفی محسوب می شود، عملکرد آن برای پنج اجرا و با 20 جواب تولیدشده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی الگوریتم در مورد سناریوهای غیرمغلوب در شبکه سوفالز (با 10 پروژه) به عنوان شبکه معیار و شبکه جاده ای کشور (با 10 پروژه) به عنوان نمونه مطالعاتی نشان از کارآیی الگوریتم پیشنهادی دارند. لازم به ذکر است، سناریوی غیرمغلوب، سناریویی است که با سطح بودجه کمتر از آن، جواب بهتری وجود نداشته باشد. فراوانی دستیابی به جواب بهینه در مورد شبکه سوفالز با 29 سناریوی غیرمغلوب، 82/1% حاصل گردید؛ در حالی این مقدار در مورد شبکه جاده ای کشور با 27 سناریوی غیرمغلوب به 85/9% ارتقا یافته است. پس از اثبات کارآیی الگوریتم در تولید جواب های بهینه، تعیین سناریوی برتر در شبکه جاده ای کشور با 100 پروژه کاندید و با فرض محدودیت بودجه 50 درصد هزینه کل پروژه ها نیز انجام شد. نتایج حاکی از آن است که هزینه مورد نیاز برای اجرای سناریوی برتر در شبکه جاده ای کشور هزینه ای معادل 40 درصد هزینه کل است. این بدان معنا است که سرمایه گذاری بیش از این مقدار، اتلاف منابع تلقی می شود؛ چراکه با افزایش سرمایه گذاری نتیجه بهتری کسب نمی گردد. بنابراین، با فرض وجود محدودیت بودجه 50 درصد هزینه کل، سطح بودجه 40 درصد هزینه کل به عنوان سطح بودجه بهینه (برای احداث سناریوی برتر) معرفی می گردد.
به اطلاع متقاضیان دکترای سال تحصیلی 1404-1403 رشته های مهندسی (مکانیک - کامپیوتر - برق - مواد - عمران - صنایع) دانشگاه بوعلی سینا می رساند، فهرست اساتید پذیرنده دانشکده مهندسی...
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...