کاهش درگ نامطلوب با بهینه سازی یک شکل هندسی پیشنهادی برای پره توربین ساونیوس
کاهش درگ نامطلوب با بهینه سازی یک شکل هندسی پیشنهادی برای پره توربین ساونیوس
کاهش درگ نامطلوب با بهینه سازی یک شکل هندسی پیشنهادی برای پره توربین ساونیوس
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: کاهش درگ نامطلوب با بهینه سازی یک شکل هندسی پیشنهادی برای پره توربین ساونیوس
ارائه دهنده: Provider: پرستو خزلی - رشته مکانیک
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر محسن گودرزی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر حبیب اله سایهوند، دکتر محمد سعید عقیقی
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 14:00 تا 16:00، 27 مهرماه 1401
مکان ارائه: Place of presentation: دانشکده مهندسی،سمینار 3
چکیده: Abstract: در این پژوهش به منظور کاهش درگ نامطلوب وارد بر توربین ساونیوس و بهبود عملکرد آن، پروفیل پره جدیدی با دو متغیر هندسی مستقل طول جانبی و زاویه شعاعی طراحی شده و با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی، توسط نرمافزار انسیس فلوئنت بر پایه روش عددی حجم محدود، تحلیل شده است. پروفیل پره اصلاحی در 24 مدل مختلف، برای سه نسبت سرعت نوک 0.7، 0.8 و 0.9 با فرض ناپایایی، اغتشاشی و تراکمناپذیری جریان به صورت دو بعدی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در هر طول جانبی معین با افزایش زاویه شعاعی، روند تغییرات ضریب توان تا یک مقدار بهینه زاویه شعاعی، افزایشی و سپس کاهشی است و در هر زاویه شعاعی معین، ضریب توان به طور کلی با افزایش طول جانبی، کاهش مییابد. طبق نتایج حاصل پروفیل پره ارائه شده در نسبت سرعت نوکهای بالاتر، کارآمدتر است؛ به طوری که در نسبت سرعت نوک 0.7، دو مدل، در نسبت سرعت نوک 0.8، هشت مدل و در نسبت سرعت نوک 0.9، ده مدل بهبود داشتهاند. همچنین درصد بهبود ضریب توان مدلهایی که در دو و یا هر سه نسبت سرعت نوک بهبود داشتهاند، در نسبت سرعت نوک 0.9 بیشتر از 0.8 و در 0.8 بیشتر 0.7 میباشد. مدل "R" _"70-0" در هر سه نسبت سرعت نوک، بیشترین میزان بهبود را در بین تمام مدلها داشته و با 0.9 درصد بهبود در نسبت سرعت نوک 0.7، 4.3 درصد بهبود در نسبت سرعت نوک 0.8 و 8.1 درصد بهبود در نسبت سرعت نوک 0.9 کارآمدترین مدل بررسی شده در این پژوهش میباشد. در این پژوهش به منظور مقایسه میزان ارتعاشات مدلهای اصلاحی و توربین ساونیوس متداول، ضرایب نیروهای آیرودینامیکی درگ و لیفت وارد بر پرهها نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد به طور کلی با افزایش هر یک از پارامترهای طول جانبی و زاویه شعاعی، میزان ارتعاشات مدل اصلاحی کاهش مییابد. به طوری که ارتعاشات مدل 〖" R" 〗_("80-" "1R" /"12" ) با بیشترین مقدار زاویه شعاعی و طول جانبی در هر سه نسبت سرعت نوک کمتر از توربین ساونیوس متداول و سایر مدلهای اصلاحی بررسی شده میباشد.
به اطلاع متقاضیان دکترای سال تحصیلی 1404-1403 رشته های مهندسی (مکانیک - کامپیوتر - برق - مواد - عمران - صنایع) دانشگاه بوعلی سینا می رساند، فهرست اساتید پذیرنده دانشکده مهندسی...
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...