پیشبینی توزیع سرعت و تنش برشی در کانالهای مرکب غیر منشوری با سیلابدشتهای همگرا با استفاده از مدل آشفتگی LES
پیشبینی توزیع سرعت و تنش برشی در کانالهای مرکب غیر منشوری با سیلابدشتهای همگرا با استفاده از مدل آشفتگی LES
پیشبینی توزیع سرعت و تنش برشی در کانالهای مرکب غیر منشوری با سیلابدشتهای همگرا با استفاده از مدل آشفتگی LES
نوع: Type: پایان نامه
مقطع: Segment: کارشناسی ارشد
عنوان: Title: پیشبینی توزیع سرعت و تنش برشی در کانالهای مرکب غیر منشوری با سیلابدشتهای همگرا با استفاده از مدل آشفتگی LES
ارائه دهنده: Provider: مرجان منادی
اساتید راهنما: Supervisors: دکتر جلال صادقیان - دکتر بهرام رضایی
اساتید مشاور: Advisory Professors:
اساتید ممتحن یا داور: Examining professors or referees: دکتر جلال اکبری - دکتر مرتضی شکری
زمان و تاریخ ارائه: Time and date of presentation: 19 اسفند 1398 ساعت 17:30
مکان ارائه: Place of presentation: آمفی تئاتر دانشکده
چکیده: Abstract: یکی از جنبههای مهم هیدرولیک رودخانهها، توزیع عرضی سرعت و تنش برشی مرزی آنها است. رودخانهها در محدوده انتهایی خود معمولا به شکل مقطع مرکب ظاهر میشوند؛ به طوریکه در هنگام سیل، آب از کانال اصلی رودخانه لبریز شده و وارد سیلابدشتها میشود. سیلابدشتها به واسطه نزدیکی به ساحل رودخانه و نیز داشتن عرض زیاد و خاک حاصلخیز همواره از جنبههای مختلف تفریحی، تجاری، کشاورزی و مسکونی مورد توجه بودهاند. بنابراین آگاهی از هیدرولیک جریان در سیلابدشتها برای تامین حفاظت انسانها و نیز سازهها و تاسیسات موجود در آنها لازم و ضروری است. در این پژوهش، تنش برشی در کف کانال اصلی و سیلاب دشت ها و توزیع سرعت متوسط عمقی در کانال مرکب همگرا با طولهای همگرایی 2 و 6 متر و اعماق نسبی 3/0، 4/0 و 5/0 به کمک نرم افزار انسیس فلوئنت و با استفاده از مدل آشفتگی گردابههای بزرگ (LES)، مدلسازی و با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است. کانال مرکب مدلسازی شده در این پژوهش، شامل کانال اصلی به عرض 400 میلیمتر و عمق 50 میلیمتر و سیلابدشتهای به عرض 400 میلیمتر میباشد. نتایج بررسی دقّت پیش بینی سرعت میانگین عمقی و تنش برشی در مقاطع مختلف کانال با استفاده از مدل آشفتگی گردابه بزرگ نشان داد که در کلیه مقاطع کانال مدل سازی شده، درصد خطای نسبی میانگین از مقدار مجاز آن یعنی 15% کمتر بوده و نتایج مدل سازی ها در محدوده مجاز خطای تعریف شده برای مدل های عددی قرار دارند. همچنین مدل آشفتگی LES دارای دقت بسیار بالای پیش بینی داده ها میباشد و مناسب برای شبیه سازی عددی جریان در کانالهای مرکب است و توانایی مدل سازی جریان آشفته موجود در کانال مرکب همگرا با دقّت زیاد را دارد. نتایج نشان داد که با افزایش عمق نسبی جریان در کانال به دلیل افزایش آشفتگی دقت اندازه گیری افزایش می یابد. همچنین با پیشروی در جهت جریان بهدلیل همگرا شدن جریان و افزایش اغتشاش، دقت افزایش می یابد. واژه های کلیدی: کانال مرکب غیرمنشوری، سیلابدشت همگرا، Ansys Fluent، LES، کانال مرکب.
به اطلاع متقاضیان دکترای سال تحصیلی 1404-1403 رشته های مهندسی (مکانیک - کامپیوتر - برق - مواد - عمران - صنایع) دانشگاه بوعلی سینا می رساند، فهرست اساتید پذیرنده دانشکده مهندسی...
به اطلاع می رساند یک شرکت دانش بنیان در اصفهان نیازمند خدمات تحقیقاتی دانش آموختگان رشته های مواد و شیمی بوده و استخدام می کند. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 03133879868 در...
به گزارش بسنا، مراسم افتتاحیه این پروژه با حضور محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر علیرضا قاسمیفرزاد استاندار همدان، معاونان وزارتخانههای علوم و مسئولان استانی و ریاست...
دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه بوعلیسینا فهرست اسامی دانشجویان برگزیده آموزشی پژوهشی پانزدهمین همایش سالانه دفتر هدایت استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. اسامی دانشجویان...
بهراد توتونچی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا، در جلسه ای با حضور نمایندگان دانشگاه های سراسر کشور، با کسب اکثریت آرا انتخابات، به عنوان دبیر...
در هشتمین نشست از دوره یازدهم هیأت ممیزه دانشگاه بوعلیسینا، آقای دکتر علیرضا حاتمی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی برق با ر أ ی اعضاء از مرتبه...
بدینوسیله انتخاب آقای دکتر آرش فتاح الحسینی را به عنوان پژوهشگر برگزیده دانشگاه در گروه فنی و مهندسی به ایشان و خانواده علمی دانشکده مهندسی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال...
بدینوسیله انتخاب دو تن از دانشجویان دانشکده مهندسی مهندس راضیه چهارمحالی در مقطع دکتری رشته مهندسی مواد شاخه خوردگی و مهندسی سطح و مهندس امین نظری در مقطع...
بدینوسیله انتخاب سه عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقایان دکتر جواد بهنامیان ، دکتر حسن علم خواه و دکتر محسن گودرزی در...
براساس اطلاعات پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI)، حضوردکتر محمد حسن مرادی از گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا استمرار پیدا کرد. ...
بدینوسیله انتخاب اعضا محترم هیات علمی سرکار خانم دکتر سموئی (گروه مهندسی صنایع)، جناب آقایان دکتر بابائی (گروه مهندسی عمران)، دکتر حاتمی (گروه مهندسی برق)، دکتر ختن لو (گروه مهندسی...
بدینوسیله انتخاب چهار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی جناب آقای دکتر جواد بهنامیان از گروه مهندسی صنایع به عنوان پژوهشگر اول برگزیده، جناب آقای دکتر حسن علم خواه از گروه...
به گزارش بسنا و به نقل از سازمان سنجش، آزمون مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور با حضور نفرات برگزیده آزمون کارشناسی ارشد (متمرکز) و آزمون غیرمتمرکز المپیاد در دانشگاههای...
به اطلاع دانشجویان محترم می رساند سایت کامپیوتر کارشناسی دانشکده مهندسی به دلیل انجام ثبت نام دانشجویان کارشناسی ورودی 1402 از شنبه 1402/7/22 به مدت یک هفته تعطیل می باشد.
به گزارش بسنا و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، در هشتمین دوره تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال ۱۴۰۲ که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور و وزیر علوم...
به اطلاع دانشجویان ورودی جدید تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) می رساند، یکشنبه 23 مهر ساعت 11 الی 13 در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی جلسه معارفه با هیات رییسه دانشکده برگزار می شود. ...
بر اساس اطلاعات جدید نمایه استنادی معتبر scopus ۲۰۲۳، با بررسی مقالات مربوط به ۲۰۲۲، 4 عضو هیات علمی و 1 دانش آموخته دانشکده مهندسی و با بررسی کل مقالات مربوط به سال های مختلف، 1 نفر از اعضای هیات...
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب آقای دکتر حسن علم خواه و بنا به پیشنهاد رئیس دانشکده مهندسی، به موجب ابلاغی ایشان با حفظ سمت آموزشی به مدت 2 سال به عنوان...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر امیرسامان خیرخواه به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی صنایع منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب...
در حکمی از طرف ریاست دانشگاه آقای دکتر صالح رازینی به عنوان مدیر گروه رشته مهندسی برق منصوب گردید. در این حکم آمده است : « با احترام و آرزوی توفیق الهی، نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده...